راهکارهای منحصر به فرد افزایش فروش رستوران : افزایش فروش رستوران ها ، مانند هر شغل دیگری ، برای کارفرمایان و کارآفرینان این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و شرکت های مواد غذایی در سطح جهانی هنوز هم مبلغ قابل توجهی را صرف تحقیق می کنند تا راه های جدیدی را برای بهبود تجارت خود پیدا کنند.
در همان ابتدای افزایش فروش در رستوران ها ، لازم به ذکر است که کیفیت یکی از اولویت های صنایع غذایی است. بدون داشتن یک محصول با کیفیت ، افزایش فروش در رستوران ها و سایر زمینه های مرتبط دشوار خواهد بود.
البته گاهی اوقات داشتن مواد غذایی و خدمات با کیفیت بالا برای یک شرکت کافی نیست تا بتواند در بین رقبای خود موفق باشد و بدون تجهیزات کافی ، صاحبان آن قادر به دستیابی به چیزی نخواهند بود. برای شروع مراحل بعدی شما نیاز به تبلیغات ، بازاریابی و … خواهید داشت. به عبارت دیگر ، موفقیت آینده شما در بازاریابی ، تبلیغات و غیره است. بستگی به کیفیت محصولات و خدمات شما دارد.
فراموش نکنید که تبلیغات ، بازاریابی و هر چیز دیگری برای افزایش فروش رستوران ها باید مکمل فعالیت های شما باشند و استفاده از آنها صرف نظر از کیفیت محصولات یا خدمات شما سود طولانی نخواهد ماند.
راهکارهای منحصر به فرد افزایش فروش رستوران
برخی از تفاوت های ماهیت کاربردی رستوران و کترینگ نیز باعث ایجاد تفاوت در راه های افزایش فروش رستوران و تمایز آنها از این نظر می شود. یکی از این تمایزها این است که اکثر کترینگ ها برای افزایش فروش به بازاریابی مستقیم و استفاده از متخصصان بازاریابی متکی هستند. مشتری اصلی کترینگ ها ، مراکز خرید ، سازمان ها ، دفاتر و شرکت ها هستند ، در این زمینه بخش بازاریابی از اهمیت بیشتری برخوردار است و ارتباط با اشخاص فوق الذکر به استفاده از متخصصان بازاریابی میدانی احتیاج دارد.
به عبارت دیگر ، کترینگ ها در مقیاس بزرگ نیاز فوری به بازاریابی مستقیم یا بازاریابی B2B دارد و برخلاف رستوران ها – و کترینگهای کوچک شهری – آنها باید خدمات خود را از طریق بازاریاب های ویژه ارائه دهند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که اهمیت بازاریابی یکی از تفاوت های مهم بین راه های افزایش فروش رستوران ها است. اگرچه رستوران ها نیز برای افزایش درآمدهای خود باید از بازاریابی حرفه ای استفاده کنند ، اما این امر در پذیرایی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
تبلیغات را جدی بگیرید تا جدی گرفته شوید
یکی دیگر از تفاوت ها در راه های افزایش فروش رستوران ها تبلیغات است. همانطور که ممکن است قبلاً توجه کرده باشید ، مشتریان کترینگهای بزرگ با رستوران ها فرق می کنند و این بدان معنی است که بین مخاطب تفاوتهایی وجود دارد. موضوع تبلیغات برای رستوران ها بسیار مهم است ، اما افزایش درآمد آنها نیز مهم است. البته نمی توان پذیرفت که کترینگ نیاز به تبلیغات ندارد و تنها بودنشان در بازار رقابتی کافی است؛ بلکه ، نحوه تبلیغ این دو شرکت متفاوت است و گروه هدف کاملاً متفاوت است.راهکارهای منحصر به فرد افزایش فروش رستوران
رستوران ها تبلیغات بیشتری نسبت به کترینگها انجام می دهند و از آنجا که شهروندان عادی را هدف قرار می دهند ، می توانند از همه رسانه ها از جمله تلویزیون ، مجلات ، روزنامه ها ، رادیو و حتی فضای مجازی استفاده کنند. اما برای کترینگها بزرگ کمی متفاوت است و بعید است که رسانه ها (به جز روزنامه ها) مستقیماً از این فعالیت حمایت کنند. البته ، ما هرگز نباید از خدمات کترینگها در شهرهای کوچک غافل شویم ، که هدف آنها تحویل کالاها به منازل مشتریان است. توجه به این نکته ضروری است که صرف نظر از محدودیت های بودجه ، این نوع خدمات که شهروندان عادی و مصرف کنندگان شهری را هدف قرار می دهند نیز می توانند بروشورهایی ایجاد کنند یا از بسته بندی های منحصر به فرد برای تبلیغ برند استفاده کنند و محصولات خود را برای افزایش فروش تبلیغ کنند.
فضای مجازی برای رستوران اما وب سایت برای کترینگ!
از آنجایی که افزایش فروش رستوران به معنای جذب مشتری بیشتر بوده و یکی از اصلیترین شیوههای جلب مشتری نیز، ورود به ضمایر افراد است، استفاده از پتانسیل فضای مجازی، اینترنت و شبکههای اجتماعی در کنار وبسایتها اهمیت دوچندانی پیدا میکند. امروزه اغلب افراد قبل از هرگونه انتخاب، سری به فضای مجازی و شبکههای اجتماعی زده و رستوران، کافیشاپ یا فود کورتهای مختلف را از دید سایر مشتریان بررسی میکنند. از طرفی اپلیکیشنهای بسیاری نیز در همین حوزه فعال بوده و با امتیاز دهی به رستورانها، کافهها، کترینگهای شهری و … میزان فروش این کسب و کارها را تحت تاثیر قرار میدهند.
استراتژی بازاریابی رستوران
برای افزایش فروش رستوران به هیچ وجه نباید از قدرت اینترنت غافل شد! چرا که حتی نهادها و سازمانهای جویای کترینگ نیز بدون شک بخشی از تحقیقات خود را از طریق اینترنت انجام داده و سابقه کترینگ مورد نظرشان را در دنیای مجازی بررسی خواهند کرد. این امر برای رستورانها اهمیت فوقالعاده بیشتری داشته و امروزه عدم حضور در صفحات مجازی و اپلیکیشنهای غذایی یک امتیاز منفی برای این تجارتها محسوب میشود. اینترنت، همانند کلیه مسائل تجاری امروزی، نقش مهمی در افزایش فروش رستوران ها نیز داشته و بکارگیری صحیح از آن، برای هر دو تجارت مذکور ضروری است.
البته کترینگهای بزرگ قطعا نیازی به حضور در اپلیکیشنهای غذایی نداشته و بهتر است قالب وجهه مجازی خود را از طریق وبسایت به نمایش بگذارند. اما رستورانها میتوانند هم در شبکههای مجازی حضور داشته و هم با احداث وبسایت مناسب خودشان مشتریان بیشتری را جذب کنند. (مشتری بیشتر نیز به معنای سود بیشتر خواهد بود). در سالهای اخیر سفارش آنلاین غذا نیز به یکی از منابع درآمدزای تجارتهای مبتنی بر غذا مبدل شده و اگر رستوران یا کترینگهای کوچکی که مشتریان عادی دارند از این ابزار به خوبی استفاده کنند میزان فروششان به شدت افزایش خواهد یافت.
رستوران بیجا مانع کسب است!
یکی از نکات حائز اهمیت در شیوههای افزایش فروش رستوران، انتخاب موقعیت مکانی مناسب با توجه به تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط است. از آن جایی که محل قرار گیری رستوران، نحوه دسترسی مشتریان، رقیبان فعال در آن منطقه و پتانسیل اقتصادی محیط در افزایش فروش رستوران موثر است، انتخاب محلی مناسب برای احداث/ راه اندازی رستوران به عنوان یکی از اولویتهای اصلی پروژه قلمداد میشود.
البته میبایست به این مطلب نیز اشاره داشت که کترینگهای بزرگ صاحب سالن پذیرایی نبوده و به طور مستقیم با مشتریان معمولی در ارتباط نیستند، لذا این کترینگها در انتخاب موقعیت جغرافیایی خود میبایست نکات دیگری از قبیل زیربنا و بودجه را در نظر بگیرند. در واقع میتوان اذعان داشت که موقعیت جغرافیایی و مکانی برای کترینگهای بزرگ تاثیر عمدهای روی میزان فروش نخواهد داشت.
به پرسنل خود اتکا کنید
تحقیقات حاکی از آن است که پرسنل غیرحرفه ای بزرگترین عامل بازنگشتن مشتریان به یک رستوران می باشد و ۶۸٪ مشتریان یک رستوران که تصمیم می گیرند دیگر هرگز به آنجا بازنگردند به دلیل مواجهه با رفتار نامناسب یک یا چند پرسنل، دست به این انتخاب ناگوار می زنند! این آمار نشان از اهمیت فوقالعاده بالای پرسنل یک رستوران داشته و میزان زیان ناشی از رفتار یک یا چند پرسنل آماتور، در برخی شرایط جبران ناپذیر خواهد بود. بنابراین برای افزایش فروش رستوران خود توجه ویژهای به پرسنلتان داشته و حتیالامکان از افراد آموزش دیده در بدنه کسب و کار خود استفاده نمایید. البته کترینگ های بزرگ به دلیل اینکه پرسنل پذیرایی ومیزبانی ندارند از این حیث خیال شان آسوده تر است و این مسئله روی فروش آنها تاثیری ندارد.
فراموش نکنید که بخش عظیمی از سود شما از طریق تکرار فروش محصولاتتان به مشتریان پیشین به دست آمده و عملی ساختن چنین فرآیندی در عین سودآوری، دشوار نیز هست. داشتن پرسنل مجرب و رعایت باقی نکات این مطلب، به شما امکان بالا بردن نرخ تکرار فروش و جذب مشتریان ثابت بیشتری را داده و در دراز مدت بهرهوری پرژوهتان را به شدت افزایش خواهد داد.